Etwinning 2014/2015
WIDEOKONFERENCJA /CZERWIEC/ Żory – Monzόn
W piątek 12 czerwca uczniowie klas piątych, wraz z p.Tomaszem Syrnickim, p.Anią Wądołowską oraz p.Renią Kaczmarek, wzięli udział w kolejnej videokonferencji w ramach programu E-twinning. Tym razem, uczestnicy videokonferencji przygotowali swoje wypowiedzi na temat zdrowego stylu życia, by tym samym, propagować program “Szkoły promującej zdrowie”. Obie szkoły przygotowały prezentacje na temat “Healthy Lifestyle”. Prezentację naszej szkoły będzie można zobaczyć na stronie SP17. Później uczniowie wypowiadali się na temat tego, czym ich zdaniem jest zdrowy tryb życia oraz układali zdania podane przez rówieśników. Czekając na kolejne spotkania z uczniami i nauczycielami z Hiszpanii zapraszamy do obejrzenia galerii i prezentacji.
Etwinning 2014/2015
WIDEOKONFERENCJA Żory – Monzόn
30 stycznia uczniowie klas piątych (5b, 5c, 5d) wzięli udział w wideokonferencji z uczniami hiszpańskiej szkoły z Monzón. Wideokonferencja została zorganizowana z okazji Dnia Pokoju obchodzonego w Hiszpanii. Na początku spotkania uczniowie obu szkół zadawali pytanie „What is peace for you?”, czym jest dla Ciebie pokój i dodawali imię pytanego dziecka. Po rozmowie dzieci, przyszedł czas na wysłuchanie piosenek związanych z pokojem w ojczystych językach. Strona hiszpańska zaprezentowała piosenkę pt. „Color Esperanza”. Hiszpańska uczennica opowiedziała polskim uczniom, iż piosenka opowiada o młodym mężczyźnie, który został wysłany na wojnę, a w kraju pozostawił swą żonę. Polska strona natomiast zapoznała Hiszpanów z piosenką „Moja i Twoja Nadzieja”, a następnie Nikodem z kl. 5c opowiedział w języku angielskim o treści piosenki. Na koniec spotkania uczniowie obu szkół wyrecytowali wspólnie wiersz o pokoju, pt. „Peace Is Kind”.
Nauczyciele odpowiedzialni za organizację spotkania z hiszpańską szkołą: pani Renata Kaczmarek, Anna Wądołowska oraz pan Tomasz Syrnicki.
WIDEOKONFERENCJA Żory – Monzόn
4 listopada 2014 uczniowie klas piątych i szóstych naszej szkoły wzięli udział w wideo konferencji z uczniami hiszpańskiej szkoły z Monzón. Na początku spotkania pan Alvaro Rodriguez, hiszpański nauczyciel, podziękował uczniom i nauczycielom naszej szkoły, którzy przyczynili się do stworzenia filmu o naszej szkole w języku angielskim. Film, zmontowany przez pana Tomasza Syrnickiego, był odpowiedzią na nagranie przygotowane przez hiszpanów we wrześniu dla polskich uczniów z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych. Obydwa filmy można zobaczyć na następujących stronach internetowych: https://www.youtube.com/watch?v=iPzu9pQ1OPY https://www.youtube.com/watch?v=fiLBZA9tw70′
W trakcie spotkania uczniowie partnerskich szkół zaprezentowali informacje o warunkach pogodowych panujących w Hiszpanii i w Polsce w trakcie ostatniego tygodnia października. Dzieci zadawały pytania o temperaturę powietrza oraz o ubrania zakładane w czasie obserwowanych dni. Pod koniec spotkania podekscytowani uczniowie zadawali spontaniczne pytania dotyczące ulubionego jedzenia, gier komputerowych oraz idoli. Spotkaniu towarzyszyła radosna atmosfera, a dzieci kolejny raz cieszyły się możliwością wykorzystania swoich umiejętności językowych podczas rozmowy z obcokrajowcami.
Nauczyciele odpowiedzialni za organizację spotkania z hiszpańską szkołą: pani Renata Kaczmarek, Anna Wądołowska oraz pan Tomasz Syrnicki.
Etwinning 2013/2014
Ola! Que tal?
We wtorek 29 kwietnia odbyła się w naszej szkole kolejna video konferencja ze szkołą w Monzon w Hiszpanii. Tym razem przywitaliśmy się zwyczajowym hiszpańskim ” Ola! Que tal? ” , czym mamy nadzieję, zachęciliśmy p. Alvaro wraz z jego uczniami do nauki polskiego ”Cześć! Jak się masz?”
Uczniowie z klasy 4B oraz 5A, wraz z nauczycielami, mieli za zadanie przygotować projekty, które opisują ważne i interesujące miejsca w Żorach a także w Polsce. W projekcie o naszym mieście znalazły się takie miejsca jak: pływalnia „Aquarion”, Starówka, a także miasteczko westernowe „Twinpigs”. Podczas video konferencji uczniowie opowiadali o wybranych miejscach, a także odpowiadali na pytania rówieśników z Hiszpanii.
Ogólną wesołość i żywe zainteresowanie po drugiej stronie kamerki wzbudziło „ Twinpigs”, nie tylko ze względu na nazwę, ale również na wyjątkowość miasteczka westernowego. Projekt o Polsce, zwierał Krainę Polskich Jezior – Mazury, Tatry z najwyższym szczytem Polski, a także Kraków z jego największymi zabytkami. Mieliśmy również okazję zobaczyć, co przygotowali o swoim mieście uczniowie z Monzon- był to piękny zabytkowy zamek, który mieści się właśnie w ich miejscu zamieszkania.
Na kolejną garść informacji o Monzon i Hiszpanii czekamy z niecierpliwością. Planujemy kolejną video konferencję, w czasie której hiszpańscy i polscy uczniowie ( jak i również nauczyciele ) ponownie dowiedzą się o sobie czegoś więcej.
Poniżej umieszczamy zdjęcia z konferencji. Dziękujemy uczniom i nauczycielom: Annie Wądołowskiej, Renacie Kaczmarek i Tomaszowi Syrnickiemu za zorganizowanie konferencji.
Etwinning 2013/2014
Dnia 17 marca 2014 w naszej szkole została zorganizowana i przeprowadzona międzynarodowa wideokonferencja w ramach realizacji programu eTwinning. W wideokonferencji uczestniczyli uczniowie naszej szkoły (12 uczennic klas piątych) oraz uczniowie szkoły podstawowej znajdującej się w hiszpańskim mieście Monz?n. Spotkanie trwało 25 minut, w trakcie którego uczniowie opowiedzieli swoim europejskim rówieśnikom o zainteresowaniach i ulubionych potrawach. Uczniowie obu krajów zadali i odpowiedzieli na pytania o pogodę oraz miejsca zamieszkania. Spotkanie przebiegło w radosnej atmosferze, uczniowie wykazali się podstawową znajomością języka angielskiego i przekonali kolejny raz o potrzebie nauki języków obcych. Nauczyciele odpowiedzialni za zorganizowanie i przeprowadzenie wideokonferencji to Renata Kaczmarek, Anna Wądołowska oraz Tomasz Syrnicki.
Etwinning 2012/2013
W tym roku szkolnym nasza szkoła nawiązała współpracę z dwoma zagranicznymi szkołami: ze szkołą podstawową znajdującą się w małej miejscowości Panoteriai na Litwie oraz ze szkołą podstawową znajdującą się na Półwyspie Chalcydyckim w mieście Afytos w Grecji.
Wspólnie z uczniami tych dwóch zagranicznych szkół pracujemy nad dwoma projektami: „Let’s discover our worlds” oraz „Magic Chalet – creating a story together.”
Pierwszy projekt, „Let’s discover our worlds,” realizowany jest ze szkołą litewską. Oparty jest on na publikowaniu na witrynie internetowej e-twinning prezentacji stworzonych przez naszych uczniów w języku angielskim w programie Power Point, w których opisane są najważniejsze fakty z życia naszych uczniów (zainteresowania, przyjaciele, ulubione przedmioty szkolne, ciekawe miejsca w rodzinnym mieście, itd.). Postępy naszej pracy nad tym projektem można śledzić na stronie internetowej o następującym adresie: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p91037
Drugi projekt, „Magic Chalet – creating a story together,” polega na tworzeniu wspólnej opowieści w języku angielskim również w programie Power Point. Pierwsza część opowiadania została stworzona przez uczniów z naszej szkoły, druga część przez uczniów z Grecji. W tej chwili pracujemy nad dwoma kolejnymi częściami. Historia przedstawia ciekawe perypetie dwójki osieroconych dzieci, które odkrywają przejście do magicznego świata, gdzie bohaterowie mogą zapomnieć o problemach napotykanych w rzeczywistym świecie. Przygody Jane i Mike’a można śledzić na stronie internetowej pod adresem: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p89696
Poza tym, w grudniu 2012 r., nasi uczniowie wymienili kartki świąteczne z partnerskim szkołami. Można je było podziwiać na gazetce w szkolnym korytarzu, można je również zobaczyć na stronach internetowych pod powyżej podanymi adresami.
A oto uczniowie litewskiej szkoły z kartkami świątecznymi otrzymanymi od naszych uczniów.
POLSKO-BELGIJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ
W roku szkolnym 2012/2013 Szkoła Podstawowa Nr 17 im. Stanisława Ligonia w Żorach po raz kolejny włączyła się do akcji eTwinning, która promuje kreatywne wykorzystywanie technologii ICT w szkołach europejskich. Koordynatorami projektu są : Lucyna Ziebura – nauczyciel języka niemieckiego, Tomasz Świercz – nauczyciel muzyki oraz Tomasz Syrnicki – nauczyciel informatyki.
Naszą partnerską szkołą jest Szkoła Podstawowa Gemeindeschule z Belgii, z miejscowości Raeren. Tematem wspólnie realizowanego niemiecko-muzycznego projektu są: „Europejskie piosenki o Polsce i o Belgii”. Obie szkoły chcąc poznać kulturę partnerskiego kraju, wymieniały informacje na temat zabytków, literatury, spędzania wolnego czasu, świątecznych zwyczajów i tradycji. Uczniowie przedstawiali muzykę swojego kraju, omawiali ulubione zespoły muzyczne i przeboje, rozmawiali o kompozytorach, opisywali instrumenty muzyczne charakterystyczne dla danego kraju i porównywali swoje upodobania z upodobaniami partnerów z innego kraju. Produkt końcowy, wspólnie napisany rap o Belgii i o Polsce, podsumował muzycznie to, czego się razem nauczyli.
W czasie trwania projektu uczniowie i nauczyciele mogli realizować wiele zadań na platformie TWINSPACE . Jest to obszar przeznaczony do pracy nad projektem, to instrument, który ułatwia wymianę materiałów i interakcję pomiędzy uczniami. Uczniowie mogli pracować indywidualnie lub w grupach. Uczestnicząc w projekcie uczniowie i nauczyciele różnych narodowości wspólnie dyskutowali na forum, zamieszczali swoje posty na blogu, pracowali nad wspólną stroną Wiki, nad tematami nawiązującymi do treści nauczania, publikowali efekty współpracy. TwinSpace zapewnia wysoki poziom interakcji. Uczniowie mogli poznawać swoich rówieśników w Kąciku ucznia, bardzo chętnie rozmawiali na czacie ze wszystkimi członkami tej samej TwinSpace, wysyłali do siebie wiadomości, zamieszczali wpisy na ścianie na swoich osobistych profilach i przeglądali profile swoich partnerów.
Jednym z celów międzynarodowych projektów językowych jest prowadzenie zajęć za pomocą Internetu. W dniu 25.03.2013r. uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy partnerskich szkół zapoznali się podczas wideokonferencji. W wirtualnej, międzynarodowej klasie panowała radosna atmosfera. Uczniowie zaprezentowali przygotowane piosenki i zadania dla partnerskiej szkoły. Podczas drugiej konferencji , która odbyła się 16.04.2013r., polscy uczniowie opowiadali o zwyczajach wielkanocnych w naszym kraju, zadawali pytania kolegom z Belgii dotyczące ich zwyczajów świątecznych. Nie zabrakło symboli świątecznych, jak baranek wielkanocny, poświęcony w Wielką Sobotę. Były też podziękowania za nadesłane kartki z zajączkami wielkanocnymi i degustacja belgijskich czekoladek. Belgijscy uczniowie recytowali dla nas wiersz o zakochanej parze: kurze i kogucie, a polscy uczniowie demonstrowali przygotowane do wiersza ilustracje. Najciekawszą częścią spotkań obu szkół były jednak zawsze wspólnie wykonywane piosenki europejskie, najczęściej rapy, do których oczywiście rapowali nasi uczniowie. Poprzez naukę piosenek w języku niemieckim wzrośnie na pewno motywacja naszych uczniów do nauki języków obcych. Dzięki projektowi uczniowie z Belgii i Polski poznali nie tylko kulturę partnerskiego kraju, ale też odkryli własny kraj i region.
POLSKO-NIEMIECKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ
Nasza szkoła zaplanowała wraz ze szkołą niemiecką z Berlina projekt „BILDERGESCHICHTEN”, który również został zaakceptowany przez Narodowe Biura eTwinningu . W czasie trwania projektu uczniowie polscy, niemieccy oraz włoscy przesyłali na wspólną platformę, którą otrzymaliśmy do dyspozycji po zarejestrowaniu projektu, informacje o sobie, tworząc strony komiksów opowiadające o ich krajach, szkołach, stylu życia, zainteresowaniach , o formach spędzania czasu wolnego. Prezentujemy efekty naszej współpracy, które są dziełem naszych wspaniałych i pracowitych uczniów z klasy 6a. Dziękujemy !!! Prezentujemy również prace niemieckiej szkoły. Życzymy miłej lektury! Koordynatorzy projektu: Lucyna Ziebura, Tomasz Syrnicki.