O programie
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Październik 2022
LEGO Education Spike Prime#LaboratoriaPrzyszłości
Na zajęciach koła języka angielskiego uczniowie klasy 5b mieli możliwość zbudować swoje własne roboty, wykorzystując zestawy klocków LEGO Education Spike Prime. Klocki zostały zakupione w ramach Rządowego Programu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI. Uczniowie wykazali się dużymi umiejętnościami w budowaniu swoich robotów.
#LaboratoriaPrzyszłości – szkolenia dla nauczycieli
Dzień dobry!
Tutaj nauczycielki i nauczyciele! Przez ostatnie tygodnie mieliśmy przyjemność brać udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje z dziedzin informatyki, matematyki i przedmiotów ścisłych. Nauczyliśmy się, jak projektować i budować roboty oraz jak je zaprogramować. Konstrukcje LEGO BricQ i LEGO Education Spike nie mają przed nami tajemnic! Podczas kursu pozyskaliśmy także wiedzę, która pomogła nam wydrukować model cząsteczki wody na nowej drukarce 3D Zortrax Skriware.
Choć to jeszcze nie koniec naszych szkoleń, już zaczęliśmy pracę z uczniami – są pełni pasji tak samo, jak my!
#LaboratoriaPrzyszłości
Pozdrawiamy!
Grono pedagogiczne 🙂
Listopad 2022
#LaboratoriaPrzyszłości KLOCKI LEGO – WSPÓLNA NAUKA I ZABAWA.
Czy lubicie bawić się klockami LEGO? Z pewnością tak. Zabawy z klockami dostarczają nam niesamowitej frajdy. Pozwalają rozwijać naszą kreatywność, samodzielność i myślenie. Zachęcają do tworzenia ciekawych, niesamowitych konstrukcji. Uczą współpracy z innymi, cierpliwości i twórczego rozwiązywania problemów. A jeżeli połączymy to jeszcze z programowaniem…. robi się jeszcze zabawniej i ciekawiej. Tak było na naszych zajęciach.
Pozdrawiamy
Uczennice i uczniowie z klas 3A i 3C.
#LaboratoriaPrzyszłosci-KLOCKI LEGO
Ale było super !
Na lekcjach rozmawialiśmy o zwierzętach i ich potrzebach. Nasi pupile i przyjaciele – psy, też zasługują na dobrą zabawę. Dlatego postanowiliśmy popracować jako projektanci i inżynierowie. Budowaliśmy place zabaw dla zwierząt. Całkiem nowymi i pięknymi klockami Lego , które szkoła zakupiła z programu „ Laboratoria przyszłości”. Podzieliliśmy się na zespoły. Najpierw omówiliśmy projekt, później zbudowaliśmy przepiękne place zabaw dla naszych ulubieńców. Każdy zespół zaprezentował swoją pracę i zapewniał, że psy , koty oraz inne zwierzęta będą miały najlepszą rozrywkę na tym właśnie placu. Zabawa klockami była fantastyczna. Nauczyliśmy się zgodnie pracować w grupie, szanować swoje zdanie, pięknie prezentować pomysł i pracę, a przede wszystkim staliśmy się wrażliwsi na potrzeby zwierząt. Z pewnością nie była to ostatnia lekcja z klockami. Pozdrawiamy i zachęcamy do pracy z klockami – klasa II a
LaboratoriaPrzyszłości# Klockowe przygody klasy 2C
Hejo!
Tutaj 2C! Cały ostatni tydzień minął u nas w zwierzęcych klimatach. Najpierw rozmawialiśmy o tych zwierzakach, które przygotowują się do zimy w lasach lub parkach. Robi się coraz chłodniej, więc – paradoksalnie – to gorący temat! Na kolejnych lekcjach opowiadaliśmy o własnych pupilach – psach, kotach, żółwiach, rybkach, gryzoniach, owadach, stawonogach… Każdy chętnie mówił o swoich zwierzęcych przyjaciołach.
Cykl lekcji postanowiliśmy zakończyć działaniami praktycznymi. Z klocków Lego, które od jakiegoś czasu dostępne są w naszej szkole, zbudowaliśmy zwierzęce place zabaw. I to nie jakieś byle jakie wyłącznie z legowiskami i drapakami – powstały ogromne kompleksy do szkoleń, zabawy i odpoczynku! Kto wie, może kiedyś zaprojektujemy takie place w nieco większym rozmiarze?
Póki co, czekamy na następne zajęcia w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Klocki są czadowe!
Pozdrówki 😊
Architektki i architekci
STYCZEŃ 2023
LEGO BricQ-#LaboratoriaPrzyszłości
Od początku roku szkolnego uczniowie klas szóstych intensywnie pracują na biologicznym kole zainteresowań. Poza przygotowaniami do konkursów relaksujemy się z zestawami LEGO BricQ. Udało nam się już stworzyć wiele ciekawych modeli bezkręgowców np. meduzy i chrząszcze. Potrafimy też skonstruować modele pokazujące zasadę działania podstawowych praw fizyki. Na ostatnich zajęciach stworzyliśmy sanie Mikołaja, choinki oraz renifery.
Dziękuję,
Michalina Płonka
LUTY 2023
Czy belgijka pochodzi z Belgii? #LaboratoriaPrzyszłości
Klasa 4A i #LaboratoriaPrzyszłości
MARZEC 2023
#LaboratoriaPrzyszłości. Z kroniki projektu
Hej!
Jak wiecie, od września 2022 roku nasza szkoła bierze udział w projekcie #LaboratoriaPrzyszłości. Znaleźliśmy ostatnio parę materiałów, które zalegały w naszych archiwach. Czas na ich publikację!
Już niedługo następne relacje!
Pozdrówki 🙂
Uczennice i uczniowie
5B i 5C w świecie klocków Lego, czyli #LaboratoriaPrzyszłości
Heloł!
Tutaj 5B i 5C! W duecie nas chyba jeszcze tutaj nie było, więc czas to zmienić. Różne klasy chwaliły się
swoimi lekcjami informatyki w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości, teraz pora na nas.
Uwielbiamy te zajęcia, ponieważ wyzwalają w nas pokłady kreatywności i sprawiają, że myślimy o
klockach w zupełnie inny sposób.
Już niedługo następna informatyka. Nie możemy się doczekać!
Pozdrówki!
Uczniowie i uczennice klas 5B i 5C 🙂
![Uczniowie i uczennice w czasie lekcji informatyki.](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/03/Uczniowie-i-uczennice-w-czasie-lekcji-informatyki.-6.jpg)
Młodzi wynalazcy #LaboratoriaPrzyszłości
Praca z lekturą to doskonała okazja, aby dać uczniom możliwość działania i rozbudzić drzemiącą w każdym dziecku kreatywność. Powieść Rafała Kosika ,,Feliks, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”, którą właśnie omawiała klasa VI b i VI c, zachęciła młodych czytelników do podjęcia własnych prób twórczych i wykreowania czegoś nowego, nietypowego, a zarazem przydatnego we współczesnej rzeczywistości. Szóstoklasiści najpierw stworzyli projekt, następnie zbudowali prototyp wynalazku z klocków Lego, by na końcu złożyć wniosek w Biurze Patentowym Felixa, Neta i Niki. We wniosku przedstawili do czego służy ich wynalazek, jak i z czego został zbudowany oraz jakie posiada funkcje dodatkowe. Wynalazki, których konstruowanie było domeną jednego z bohaterów lektury oraz jego ojca, zainspirowały szóstoklasistów. Być może wśród naszych szóstoklasistów znajdzie się następca Leonarda da Vinci?
Zajęcia z programowania #LaboratoriaPrzyszłości
Od początku roku szkolnego chętni uczniowie klas IV-VIII mogą brać udział w dodatkowych zajęciach z programowania w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości. Oto niektóre z efektów naszej pracy:
Photon: robot edukacyjny. Szkolenie dla nauczycieli #LaboratoriaPrzyszłości
Hej!
Każdy wie o tym, że człowiek uczy się przez całe życie. Tej zasady trzymają się także nauczyciele naszej szkoły, a wszystko to, by uczyć nas w sposób bardziej efektywny (i efektowny zresztą też). Czysty zysk dla obu stron! Tym razem szkolenie dotyczyło robotów edukacyjnych Photon, których kilka egzemplarzy znalazło się w naszej szkole w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.
Przedstawiamy Wam wyjątkową galerię – nauczyciele uczący się!
Pozdrawiamy! 🙂
Uczennice i uczniowie
Klasa 4B i #LaboratoriaPrzyszłości
Hej!
Wszyscy chwalą się swoimi zajęciami „z klocków” (jak to się zwykło mówić u nas w szkole), więc pora i na nas! Dla nas, klasy sportowej, zajęcia z klockami Lego są niezłą odskocznią od wysiłku fizycznego. Fajnie jest coś budować! 🙂
Swoją drogą, skoro projekt nazywa się #LaboratoriaPrzyszłości, to czy możemy nazywać się laborantkami i laborantami? To już pytanie do naszej Pani wychowawczyni – jest specjalistką od języka polskiego!
Pozdro 🙂
(Być może) Laboranci i laborantki
Kwiecień 2023
Tuning krawiecki, czyli #LaboratoriaPrzyszłości
Hej!
Jestem Pongo, niemal trzydziestoletni dalmatyńczyk i – jak możecie się domyślić – ząb czasu już mnie nadgryzł. Dowiedziałem się niedawno, że w pobliskiej SP17 funkcjonuje pracownia robótek ręcznych powstała w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.
W szkole pracują dwie panie, które są ekspertkami, jeśli chodzi o krawiectwo – Pani Lidia Krawczyk-Kuczmarska i Pani Zhanna Szymczyk. Przygotowały więc odpowiedni sprzęt, zwerbowały kilkoro dzieci i zaczęło się! Młodzi adepci i młoda adeptka krawiectwa okazali się bardzo utalentowanymi rzemieślnikami i już w parę chwil odzyskałem dawne kształty. Teraz znów mogę pełnić rolę przytulanki.
Gorąco polecam pracownię robótek ręcznych w SP17!
Hau, hau!
Zadowolony klient, pies Pongo
Wrzesień 2023
Na zajęciach koła matematyczno-informatycznego poszerzamy pogłębiamy wiedzę ucznia zdobytą na lekcjach informatyki i matematyki. Rozwijamy zainteresowania matematyczne i informatyczne w dziedzinie algorytmiki, programowania, uczenia się przez eksperymentowanie i zdobywania w ten sposób praktycznych umiejętności. Budujemy wśród uczniów kompetencje przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka) w ramach programu Laboratoria przyszłości z wykorzystaniem zestawów Lego Education Spike Essential, Spike Prime, BricQ oraz zestawów Photon oraz gier dydaktycznych.
Film zrealizowano przy pomocy sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria przyszłości!
Październik 2023
Nasza szkoła otrzymała certyfikat Code Week 2023.
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_150029-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_145527-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_145407-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_145701-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_150238-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_145541-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_145416-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_144744-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_144613-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_143606-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_143902-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_144107-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_143702-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_143722-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_144331-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_143721-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_143845-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_144607-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_143639-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_120853-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_121720-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231020_120534-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231017_100219-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231017_100308-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231017_101307-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231010_110515-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231010_105741-scaled.jpg)
![Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023](https://sp17.zory.pl/wp-content/uploads/2023/10/20231010_111040-scaled.jpg)
Listopad 2023
Nasza szkoła w ramach rządowego projektu Laboratoria Przyszłości pozyskała drukarkę 3D i dzięki temu na zajęciach informatyki i na zajęciach kół zainteresowań możemy drukować w 3D. Uczniowie poznali budowę, zasadę działania oraz coraz ciekawsze zastosowania drukarek 3D. Obecnie drukarki 3D stosowane są w medycynie, edukacji, architekturze, przemyśle, rozrywce, kulturze i sztuce i innych branżach. Uczniowie mieli także możliwość wykonania wydruku projektu 3D na naszej drukarce.
Grudzień 2023
Tańcowała świetlica z nitką
Już kiedyś pisaliśmy Wam o naszych przygodach z szyciem🧐. Wtedy była to rewitalizacja maskotki, tym jednak razem postanowiliśmy ogarnąć podstawy obsługi maszyny do szycia (ciekawa kolejnosc prawda?)🪡. Pomogła nam w tym niezastąpiona ekspertka od igły i nici, pani Lidia Krawczyk-Kuczmarska🧵. Zabawa była przednia!
A jeśli chodzi o nasze plany krawieckie… W tym roku już raczej nie zdążymy, ale przy okazji następnej gali rozdania Oscarów wypatrujcie kreacji stworzonych przez nas👗.
Pozdro!
#laboratoriaprzyszłości
Marzec 2024
Nowe oblicze szkolnego sekretariatu
Hejka wszystkim!
Klocki LEGO®, które mamy w szkole dzięki #LaboratoriaPrzyszłości ciągle pobudzają naszą wyobraźnię🎇. Tym razem na lekcji informatyki postanowiłyśmy odwzorować jakieś prawdziwe pomieszczenie🏣. Stworzyłyśmy coś niewielkiego (ale niewielkiego jedynie pod względem powierzchni, bo w życiu szkoły już dość wielkiego🫡), czyli nasz szkolny sekretariat🖇️. Naszym zdaniem wyszło całkiem nieźle🗂️! Co następne💡? Może świetlica lub jadalnia?
Pozdrówki😎
Damska część 5A 👭
Zajęcia komputerowe – klocki i LEGO®.
Nowe oblicze szkolnego ogródka
Kwiecień 2024
Chcemy, aby uczniowie mieli okazję zapoznać się z nową technologią i jej możliwościami, dlatego też zostały przeprowadzone zajęcia z drukarki 3D dla naszych świetliczków. Okazuje się, że zajęcia te wcale nie były nudne, co potwierdziły głośno świetliczaki do naszej Pani Justyny, która ich sama zapytała o wrażenia z warsztatów. Świetliczaki miały okazję na żywo zobaczyć druk 3D, zobaczyć filament, albo co to jest raft. Zainteresowanie drukarką 3D było ogromne wśród naszych najmłodszych uczniów SP17. Zapraszamy ponownie na prezentację drukarki 3D już niebawem. Spotkania cykliczne trwają!
Zajęcia z druku 3D
Drukarka 3D w szkole i nasze kolejne druki, tym razem przygotowujemy pomoce dydaktyczne dla naszego grona pedagogicznego, a dla naszych świetliczaków mamy już kostki do gry, których nigdy nie jest za dużo, natomiast wydrukowane minki znalazły już swoje miejsce w gabinecie Pani Pedagog.
Zajęcia z robotem Ozobot
Kółko informatyczne to nie tylko poznawanie kolejnych programów użytkowych, aplikacji, ale przede wszystkim korzystanie przez uczniów z programu „Laboratoria Przyszłości” . Dzieci systematycznie budują z ulubionych duńskich klocków Lego Education, a także wykorzystują robota Photon i drukarkę 3D. Oprócz klocków Lego Education, szkoła zakupiła kolejne roboty do nauki programowania. Ozoboty są to maleńkie, ale jakże sprytne robociki, które wspaniale odczytują kody kolorów i wykonują konkretne zaprogramowane zadanie. Uczniowie mogą za pomocą flamastrów malować trasę dla Ozobota. Dodatkowo mamy wspaniałe drewniane puzzle, dzięki którym możemy tworzyć różne drogi dla naszego robota. Aktywności i projekty tworzone przez naszych uczniów z klasy 3c możemy zobaczyć na zdjęciach komputerowych. Chcemy dalej rozwijać na zajęciach komputerowych i lekcjach informatyki kompetencje cyfrowe, które są bardzo ważne, pamiętając przy tym o higienie cyfrowej, o której dużo mówimy na naszych piątkowych spotkaniach.
Dzień Ziemi z Robotem Ozobot
Praca w grupach wymaga współpracy, nie zawsze jest to łatwe, jednak tę metodę wprowadzamy podczas lekcji projektowych. Wiemy już, że tą umiejętność należy pielęgnować na naszych lekcjach, aby prace zespołowe były przyjemne i dawały radość wszystkim uczniom. Uczniowie widzą efekty swojej pracy w grupie, każdy może coś zrobić i mieć pomysł na wykonanie zadania. Tym razem nie było łatwo, lecz wytrwale się uczymy. Zadanie zostało wykonane przez wszystkie cztery grupy, robot Ozobot doskonale poradził sobie z tą trudną drogą i pozbierał do kontenera odpowiednie śmieci. Brawo klasa 3c. Pamiętajmy, aby dążyć do zamieniania trudności w rzeczy łatwe i przyjemne.