O programie
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Październik 2022
LEGO Education Spike Prime#LaboratoriaPrzyszłości
Na zajęciach koła języka angielskiego uczniowie klasy 5b mieli możliwość zbudować swoje własne roboty, wykorzystując zestawy klocków LEGO Education Spike Prime. Klocki zostały zakupione w ramach Rządowego Programu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI. Uczniowie wykazali się dużymi umiejętnościami w budowaniu swoich robotów.
#LaboratoriaPrzyszłości – szkolenia dla nauczycieli
Dzień dobry!
Tutaj nauczycielki i nauczyciele! Przez ostatnie tygodnie mieliśmy przyjemność brać udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje z dziedzin informatyki, matematyki i przedmiotów ścisłych. Nauczyliśmy się, jak projektować i budować roboty oraz jak je zaprogramować. Konstrukcje LEGO BricQ i LEGO Education Spike nie mają przed nami tajemnic! Podczas kursu pozyskaliśmy także wiedzę, która pomogła nam wydrukować model cząsteczki wody na nowej drukarce 3D Zortrax Skriware.
Choć to jeszcze nie koniec naszych szkoleń, już zaczęliśmy pracę z uczniami – są pełni pasji tak samo, jak my!
#LaboratoriaPrzyszłości
Pozdrawiamy!
Grono pedagogiczne 🙂
Listopad 2022
#LaboratoriaPrzyszłości KLOCKI LEGO – WSPÓLNA NAUKA I ZABAWA.
Czy lubicie bawić się klockami LEGO? Z pewnością tak. Zabawy z klockami dostarczają nam niesamowitej frajdy. Pozwalają rozwijać naszą kreatywność, samodzielność i myślenie. Zachęcają do tworzenia ciekawych, niesamowitych konstrukcji. Uczą współpracy z innymi, cierpliwości i twórczego rozwiązywania problemów. A jeżeli połączymy to jeszcze z programowaniem…. robi się jeszcze zabawniej i ciekawiej. Tak było na naszych zajęciach.
Pozdrawiamy
Uczennice i uczniowie z klas 3A i 3C.
#LaboratoriaPrzyszłosci-KLOCKI LEGO
Ale było super !
Na lekcjach rozmawialiśmy o zwierzętach i ich potrzebach. Nasi pupile i przyjaciele – psy, też zasługują na dobrą zabawę. Dlatego postanowiliśmy popracować jako projektanci i inżynierowie. Budowaliśmy place zabaw dla zwierząt. Całkiem nowymi i pięknymi klockami Lego , które szkoła zakupiła z programu „ Laboratoria przyszłości”. Podzieliliśmy się na zespoły. Najpierw omówiliśmy projekt, później zbudowaliśmy przepiękne place zabaw dla naszych ulubieńców. Każdy zespół zaprezentował swoją pracę i zapewniał, że psy , koty oraz inne zwierzęta będą miały najlepszą rozrywkę na tym właśnie placu. Zabawa klockami była fantastyczna. Nauczyliśmy się zgodnie pracować w grupie, szanować swoje zdanie, pięknie prezentować pomysł i pracę, a przede wszystkim staliśmy się wrażliwsi na potrzeby zwierząt. Z pewnością nie była to ostatnia lekcja z klockami. Pozdrawiamy i zachęcamy do pracy z klockami – klasa II a
LaboratoriaPrzyszłości# Klockowe przygody klasy 2C
Hejo!
Tutaj 2C! Cały ostatni tydzień minął u nas w zwierzęcych klimatach. Najpierw rozmawialiśmy o tych zwierzakach, które przygotowują się do zimy w lasach lub parkach. Robi się coraz chłodniej, więc – paradoksalnie – to gorący temat! Na kolejnych lekcjach opowiadaliśmy o własnych pupilach – psach, kotach, żółwiach, rybkach, gryzoniach, owadach, stawonogach… Każdy chętnie mówił o swoich zwierzęcych przyjaciołach.
Cykl lekcji postanowiliśmy zakończyć działaniami praktycznymi. Z klocków Lego, które od jakiegoś czasu dostępne są w naszej szkole, zbudowaliśmy zwierzęce place zabaw. I to nie jakieś byle jakie wyłącznie z legowiskami i drapakami – powstały ogromne kompleksy do szkoleń, zabawy i odpoczynku! Kto wie, może kiedyś zaprojektujemy takie place w nieco większym rozmiarze?
Póki co, czekamy na następne zajęcia w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Klocki są czadowe!
Pozdrówki 😊
Architektki i architekci
STYCZEŃ 2023
LEGO BricQ-#LaboratoriaPrzyszłości
Od początku roku szkolnego uczniowie klas szóstych intensywnie pracują na biologicznym kole zainteresowań. Poza przygotowaniami do konkursów relaksujemy się z zestawami LEGO BricQ. Udało nam się już stworzyć wiele ciekawych modeli bezkręgowców np. meduzy i chrząszcze. Potrafimy też skonstruować modele pokazujące zasadę działania podstawowych praw fizyki. Na ostatnich zajęciach stworzyliśmy sanie Mikołaja, choinki oraz renifery.
Dziękuję,
Michalina Płonka
LUTY 2023
Czy belgijka pochodzi z Belgii? #LaboratoriaPrzyszłości
Klasa 4A i #LaboratoriaPrzyszłości
MARZEC 2023
#LaboratoriaPrzyszłości. Z kroniki projektu
Hej!
Jak wiecie, od września 2022 roku nasza szkoła bierze udział w projekcie #LaboratoriaPrzyszłości. Znaleźliśmy ostatnio parę materiałów, które zalegały w naszych archiwach. Czas na ich publikację!
Już niedługo następne relacje!
Pozdrówki 🙂
Uczennice i uczniowie
5B i 5C w świecie klocków Lego, czyli #LaboratoriaPrzyszłości
Heloł!
Tutaj 5B i 5C! W duecie nas chyba jeszcze tutaj nie było, więc czas to zmienić. Różne klasy chwaliły się
swoimi lekcjami informatyki w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości, teraz pora na nas.
Uwielbiamy te zajęcia, ponieważ wyzwalają w nas pokłady kreatywności i sprawiają, że myślimy o
klockach w zupełnie inny sposób.
Już niedługo następna informatyka. Nie możemy się doczekać!
Pozdrówki!
Uczniowie i uczennice klas 5B i 5C 🙂

Młodzi wynalazcy #LaboratoriaPrzyszłości
Praca z lekturą to doskonała okazja, aby dać uczniom możliwość działania i rozbudzić drzemiącą w każdym dziecku kreatywność. Powieść Rafała Kosika ,,Feliks, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”, którą właśnie omawiała klasa VI b i VI c, zachęciła młodych czytelników do podjęcia własnych prób twórczych i wykreowania czegoś nowego, nietypowego, a zarazem przydatnego we współczesnej rzeczywistości. Szóstoklasiści najpierw stworzyli projekt, następnie zbudowali prototyp wynalazku z klocków Lego, by na końcu złożyć wniosek w Biurze Patentowym Felixa, Neta i Niki. We wniosku przedstawili do czego służy ich wynalazek, jak i z czego został zbudowany oraz jakie posiada funkcje dodatkowe. Wynalazki, których konstruowanie było domeną jednego z bohaterów lektury oraz jego ojca, zainspirowały szóstoklasistów. Być może wśród naszych szóstoklasistów znajdzie się następca Leonarda da Vinci?
Zajęcia z programowania #LaboratoriaPrzyszłości
Od początku roku szkolnego chętni uczniowie klas IV-VIII mogą brać udział w dodatkowych zajęciach z programowania w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości. Oto niektóre z efektów naszej pracy:
Photon: robot edukacyjny. Szkolenie dla nauczycieli #LaboratoriaPrzyszłości
Hej!
Każdy wie o tym, że człowiek uczy się przez całe życie. Tej zasady trzymają się także nauczyciele naszej szkoły, a wszystko to, by uczyć nas w sposób bardziej efektywny (i efektowny zresztą też). Czysty zysk dla obu stron! Tym razem szkolenie dotyczyło robotów edukacyjnych Photon, których kilka egzemplarzy znalazło się w naszej szkole w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.
Przedstawiamy Wam wyjątkową galerię – nauczyciele uczący się!
Pozdrawiamy! 🙂
Uczennice i uczniowie
Klasa 4B i #LaboratoriaPrzyszłości
Hej!
Wszyscy chwalą się swoimi zajęciami „z klocków” (jak to się zwykło mówić u nas w szkole), więc pora i na nas! Dla nas, klasy sportowej, zajęcia z klockami Lego są niezłą odskocznią od wysiłku fizycznego. Fajnie jest coś budować! 🙂
Swoją drogą, skoro projekt nazywa się #LaboratoriaPrzyszłości, to czy możemy nazywać się laborantkami i laborantami? To już pytanie do naszej Pani wychowawczyni – jest specjalistką od języka polskiego!
Pozdro 🙂
(Być może) Laboranci i laborantki
Kwiecień 2023
Tuning krawiecki, czyli #LaboratoriaPrzyszłości
Hej!
Jestem Pongo, niemal trzydziestoletni dalmatyńczyk i – jak możecie się domyślić – ząb czasu już mnie nadgryzł. Dowiedziałem się niedawno, że w pobliskiej SP17 funkcjonuje pracownia robótek ręcznych powstała w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.
W szkole pracują dwie panie, które są ekspertkami, jeśli chodzi o krawiectwo – Pani Lidia Krawczyk-Kuczmarska i Pani Zhanna Szymczyk. Przygotowały więc odpowiedni sprzęt, zwerbowały kilkoro dzieci i zaczęło się! Młodzi adepci i młoda adeptka krawiectwa okazali się bardzo utalentowanymi rzemieślnikami i już w parę chwil odzyskałem dawne kształty. Teraz znów mogę pełnić rolę przytulanki.
Gorąco polecam pracownię robótek ręcznych w SP17!
Hau, hau!
Zadowolony klient, pies Pongo
Wrzesień 2023
Na zajęciach koła matematyczno-informatycznego poszerzamy pogłębiamy wiedzę ucznia zdobytą na lekcjach informatyki i matematyki. Rozwijamy zainteresowania matematyczne i informatyczne w dziedzinie algorytmiki, programowania, uczenia się przez eksperymentowanie i zdobywania w ten sposób praktycznych umiejętności. Budujemy wśród uczniów kompetencje przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka) w ramach programu Laboratoria przyszłości z wykorzystaniem zestawów Lego Education Spike Essential, Spike Prime, BricQ oraz zestawów Photon oraz gier dydaktycznych.
Film zrealizowano przy pomocy sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria przyszłości!
Październik 2023
Klasa 4B z wizytą w Parku Botanicznym „Piaskownia”
Hejka!
Tutaj klasa 4B, a to (chyba) nasza pierwsza notatka w Internecie.
Odwiedziliśmy niedawno Park Botaniczny „Piaskownia” w Żorach, więc spieszymy z relacją!
I co tam w tym parku?
Zobaczyliśmy przeróżne kwiaty, drzewa, krzewy i wiele innych roślin, których wcześniej nigdy nie widzieliśmy. Każda była opisana, co pomogło nam dowiedzieć się więcej o jej pochodzeniu i cechach. Ale nie tylko! Obserwowaliśmy także różne gatunki owadów i pajęczaków. A, i jeszcze grzyby! Ale nie dotykaliśmy ich, bo nie jesteśmy jeszcze ekspertami z zakresu grzybobrania.
Nasza wychowawczyni, pani Anna Wądołowska, zorganizowała nam terenową zabawę – szukanie skarbów to świetne zadanie dla młodych odkrywczyń i odkrywców, któremu – oczywiście – sprostaliśmy!
Po zwiedzeniu parku mieliśmy trochę wolnego czasu na piknik i grillowanie. Wszyscy zjedliśmy swoje ulubione przekąski i mieliśmy okazję odpocząć w otoczeniu natury.
Nasza wizyta w parku botanicznym była nie tylko zabawą, ale również naukowym doświadczeniem. Dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy o roślinach i cieszyliśmy się czasem spędzonym na świeżym powietrzu. Mamy nadzieję, że jeszcze kiedyś będziemy mieli okazję wrócić do tego wspaniałego miejsca.
Dokumentacja fotograficzna dzięki #laboratoriaprzyszłości.
Pozdrówki!
Botaniczki i botanicy z 4B
22 października zakończył się Europejski Tydzień Kodowania Code Week 2023. Nasza szkoła brała udział w tej akcji, aby zachęcić młodych ludzi do nabywania umiejętności kodowania oraz umiejętności cyfrowych. Uczniowie korzystali w tym czasie ze sprzętu zakupionego z programu Laboratoria Przyszłości. Szkoła zgłosiła wydarzenie pod nazwą Good Fun For All, dlatego też w trakcie tych zajęć uczniowie jak i nauczyciele mieli zabawę z programowaniem robota Photon, wgrywaniem dźwięków pracując w dostępnej aplikacji Photon Edu. Dodatkowo klasa 3 programowała robotowi Photon bezpieczną drogę do szkoły przypominając zasady bezpiecznego ruchu drogowego wierszem Wandy Chotomskiej “Gdy zamierzasz przejść ulicę”, tworząc na zakończenie zajęć plakat. Zajęcia bardzo podobały się dzieciom i czekają na kolejne projektowe lekcje. W trakcie akcji Code Week2023 uczniowie korzystali z klocków Lego Spike, tworzyli konstrukcje budowlane i programowali w aplikacji Spike, natomiast młodsze dzieci mogły rozwijać swoją kreatywność tworząc swoje pierwsze gry planszowe. Pomysł bardzo się spodobał i czekamy na końcowe efekty ich prac.
Nasza szkoła otrzymała certyfikat Code Week 2023.




























Listopad 2023
Nasza szkoła w ramach rządowego projektu Laboratoria Przyszłości pozyskała drukarkę 3D i dzięki temu na zajęciach informatyki i na zajęciach kół zainteresowań możemy drukować w 3D. Uczniowie poznali budowę, zasadę działania oraz coraz ciekawsze zastosowania drukarek 3D. Obecnie drukarki 3D stosowane są w medycynie, edukacji, architekturze, przemyśle, rozrywce, kulturze i sztuce i innych branżach. Uczniowie mieli także możliwość wykonania wydruku projektu 3D na naszej drukarce.